lördag 17 maj 2008

Borås välkomnar Pinocchiostatyn

Igår var det då dags att inviga Pinocchiostatyn. Jag blev övertalad av min dotter att vi skulle åka ner och titta. Dom har pratat väldigt mycket just om Pinocchio i hennes förskoleklass och hon var genuint intresserad av att se invigningen.

Jag får säga att jag har haft väldigt blandade känslor för Pinocchiostatyn. Från början tyckte jag inte riktigt om varken statyn eller hur man köpte in sig i det offentliga rummet.

Det är svårt det här med konst, något som är konst för någon är det inte alls för någon annan. Så det är ju svårt att värdera det konstnärliga värdet för Boråsarna när det kommer till statyn.

Nu tycker jag faktiskt mycket om statyn efter att ha sett den i media länge, men den var faktiskt ändå bättre ”live”.

Efter att ha läst gårdagens BT tycker jag mindre och mindre om hur spelet bakom kulisserna har varit. Ska man verkligen få köpa in sig i det offentliga rummet så lätt. Dom bestämde vart Pinocchio skulle stå för länge sen, men det var inte vad jag fick höra innan, det var ett spel bakom kulisserna som de flesta politiker inte viste någonting om. Vi skulle ”bara” ta ställning till om vi skulle ta emot donationen… ”Nej det är inte bestämt vart den ska stå”… Men nu vet vi ju att det var ju inte hela sanningen…

Någon ljög, vi får leta efter någon med lång näsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar