fredag 18 december 2015

Står fortfarande för att Parkteatern ska vara kvar.

I mars 2015 skrev jag följande debattartikel i BT och jag satte lite kaffet i halsen när jag läste i BT att Lokalförsörjningskontoret nu ser om dom kan riva Parkteatern istället. Vansinne och något jag aldrig kan ställa mig bakom. Läs gärna debattartikeln igen, jag står fortfarande bakom varenda ord.

Borås har rivit nog med teatrar

Det är dags att fatta ett principiellt beslut. Borås stad ska inte riva ytterligare en gammal teater. Parkteatern ska vara kvar, skriver Tom Andersson

Ibland måste man våga bestämma sig och nu tycker jag att det är dags när det gäller Parkteatern. Vi politiker har varit halvhjärtade alldeles för länge vid det här laget, men när nu nya förbifart Sjöbo, som sveper alldeles intill den gamla gula teaterladan, är klar så kan vi konstatera: Nej, teatern måste knappast rivas eller flyttas på grund av trafikbullret.

Kultkompaniet och kulturföreningen Tåget har med sina sommaruppsättningar visat att det går att locka dit publik, trots en dunkel och ömsom för varm och ömsom för kall salong. Ja, välbesökt barn- och ungdomsteater har det blivit – unga skådespelare som viker en stor del av sommarlovet har stått ut med sunkiga scenutrymmen för att få vara med.

Rädda Sommarteatern på Sjöbo
Jag står fortfarande för att Parkteatern ska vara kvar och utvecklas


I Stadsparken kommer Orangeriet att bli en glädje för ögat när det lyses upp inifrån, set är jag helt övertygad om. Men jag ser också på Facebook i gruppen ”Gamla Borås” hur just Orangeribygget river upp såren från 1983 när gamla teatern hamnade under grävskopan. Nu i dagarna har bilder på teatern inifrån och utifrån delats och diskuterats flitigt i gruppen. Jag känner helt enkelt att det nu är dags att fatta ett principiellt beslut: Borås stad ska inte riva ytterligare en gammal teater. Parkteatern ska vara kvar.

Men min vision sträcker sig längre än till bara ett bevarande. Jag tänker mig en full renovering som också innebär att byggnaden isoleras och görs användbar åtminstone från tidig vår till sen höst. Jag tänker mig en bred samling av privatpersoner, föreningar och företag som arbetar vidare utifrån den grund som redan finns med sommarteater och fyller på med sång, musik och scenkonst.

Ni boråsare som har hunnit före mig och både tänkt ut och skrivit ner liknande idéer som de jag framför här – tro inte att jag är ute efter att ta äran för att ha hittat på detta. Se det istället som ett stöd och en markering. Jag tänker arbeta för att bevara Parkteatern och det arbetet vill jag göra tillsammans med alla som är intresserade av att fylla byggnaden med innehåll.

TOM ANDERSSON (MP)
kommunalråd med ansvar för kulturfrågorsson (MP).

Källa: bt - Borås har rivit nog med teatrar, Tom Andersson (mp)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar